Bagi István – Tóth Ilona
Szerzők e-mail címe: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
A Nemzeti Tehetség Program támogatásával valósult meg az Észak-magyarországi Rendészeti Tehetségsegítő Tanácsnak (továbbiakban: ÉReTT) „Nem maradsz TANÁCStalanul!”” című és NTP-HTTSZ-21-0011 azonosító számú tehetségsegítő programja.
A program célja:
A rendészeti képzésben tehetséges fiatalok megtalálása, pályaorientációjuk erősítése, konkrét programokba történő bevonásuk.
Együttműködő partnereink tehetséggondozó munkájának segítése, ismeretbővítés, jó gyakorlatok megismertetése, átadása, tudásmegosztás, innováció.
A hálózati együttműködés erősítése, minőségi fejlesztése, tevékenységünk bemutatása,
népszerűsítése. A pályaorientációtól indulva a képzésen át a munkába állasig terjedő tehetséggondozó folyamat menedzselése.
Megvalósult programok, szakmai tevékenységek
A pályázati program keretében kötelező és választható tevékenységek megvalósítására nyílt lehetőség.
1. Kötelező elemként, főprogramként előírt tevékenységek
1.1. Jó gyakorlatok megismertetése
Az ÉReTT jó gyakorlata
Folytattuk tanácsunk jó gyakorlatának bemutatását. A tehetségsegítő tanácsok egri fórumán a „Mutasd meg magad!” című – önmenedzselési programunkat 7 tanácstól érkezett szakemberek körében ismertettük meg.
Folytatódott az egyeztetés, a tapasztalatok átadása, a szakmai segítségnyújtás a Kisvárdai Szakképzési Centrum által kezdeményezett tehetségsegítő tanács megalakításával kapcsolatban.
Az előző években elsősorban a tagszervezeteinknél működő gyakorlatokra irányítottuk figyelmünket. A tehetségsegítő tanácsokkal való együttműködés során azonban felmerült az a gondolat, hogy a náluk fellelhető és a mi szervezetünkben is jól hasznosítható, annak tevékenységét gazdagító jó gyakorlatokat is vonjuk be ebbe a körbe. Két jó gyakorlatnak a feltérképezése történt meg, melynek bemutatását 2023-ban tervezzük. „Légy a szakmád mestere!” című program, mely a Kaposvár-Somogy Megyei Tehetségsegítő Tanács Egyesület programja, valamint a „Fiatalok társadalmi felelősségvállalása” című program, Keszthely és Hévíz Tehetségsegítő Tanács programja.
Tudásmegosztás, projektnap a rendészeti képzésben
A rendészeti szakképzést végző tagszervezeteink körében még nem eléggé elterjedt a projektnapok megszervezése, ezért igényként merült fel egy ilyen jó gyakorlatnak a bemutatására, amit online műhelymunka keretében valósítottunk meg. A projektnapok összetett tevékenysége, interakciói a tanóraitól eltérő közegben, számos lehetőséget adnak arra, hogy tehetségígéretekre jellemző jegyeket ismerjünk fel.
2. A tehetségsegítők közötti információáramlás elősegítése, információs felület működtetése
Tanácsunk jellegéből adódóan fontos a folyamatos információáramlás kereteinek működtetése, melyhez az alábbi felületeket használjuk – www.erett-net.hu, egyéni és csoportos e-mail levelezés, Google Meet, OneDrive, Messenger, YouTube.
A közvetített információk köre:
- A tehetséggondozással összefüggő országos híranyagok.
- Az ÉReTT működésével és tevékenységével összefüggő hírek, információk.
- A tehetségkereső program keretében a diákok által készített produktumok.
- A tagszervezeteknél a rendészeti tehetséggondozással összefüggő hírek, információk.
Valamennyi tagszervezetünkben tehetségkoordinátorok segítik a közös szakmai munkát.
3. A tanács tehetségsegítő tevékenységének széles körben történő bemutatása, megismertetése Tanácsunk egyedüli szervezet az országban, mely a rendészeti területen tehetséges fiatalok felkutatásával, fejlesztésével foglalkozik. A rendőrség szervezeti jellegéből adódóan a különböző szakmai egyeztetések, tájékoztatások szempontjából kihagyhatatlan a hivatásos állományú elnökünk szerepvállalása, aki több alkalommal is tájékoztatást nyújtott a rendészeti felsőbb szervek felé a tanács működéséről, programjairól.
Keressük azokat a lehetőségeket, ahol szakmai tájékoztatást adhatunk tevékenységünkről, programjainkról, eredményeinkről. Ilyen esemény volt a Heves Megyei Tehetségsegítő Tanács által szervezett tehetségsegítő tanácsok találkozója is, ahol lehetőséget kaptunk az ÉReTT és programjai bemutatására.
Rendszeresen adunk tájékoztatást munkánkról a honlapunkon www.eper-net.hu, országos szakmai felületeken www.tehetseg.hu, valamint országos és helyi/térségi médiumokban (pl.: Miskolc TV, MINAP, Zsaru Magazin).
4. A tehetségsegítő szakemberek részére team munka, esetmegbeszélések szervezése egyéni vagy csoportos szupervízió keretében
Esetmegbeszélést a program időszakában 4 tagszervezetben tartottunk. A tehetségazonosítási folyamat módszertanának fejlesztésében, az egyéni fejlesztési tervek elkészítésében, gyakorlati megvalósításában nyújtottunk segítséget. A konzultációkban érintettek fontosnak és hasznosnak ítélték meg a kapott információkat, egyúttal kifejezték azt az igényüket is, hogy az időközben bekövetkezett személyi változások miatt is szükségük van a későbbiekben is a folyamatos támogatásra.
5. A területi kiegyenlítettség érdekében szakmai segítségnyújtás tehetségpont alakításához
A tehetségponttá válás kezdeményezésére 1 tagszervezetben került sor. Az intézmény erőssége a versenyeztetés, versenyszervezés. A helyszíni látogatás alkalmával a vezetőkkel és a nevelőtestülettel folytattunk „érzékenyítő” konzultációt. Úgy tapasztaltuk, hogy megvan a kellő elszántság a tehetséggondozó munka továbbfejlesztésére.
6. A partneri, és a támogatói hálózat bővítését célzó szakmai program megvalósítása
A program 5 programelemből épült fel.
6.1. Tehetséges fiatalok portfóliója
A programelemmel célunk az volt, hogy a 2022 elején meghirdetett „Mutasd meg magad!” című felhívásunkra beérkezett és 1-5 helyezést elért ppt alapú tanulói portfolió alapján rövid videófilm készüljön, amely legyen alkalmas a tanuló bemutatkozása mellett a rendészeti pályaorientáció támogatására is. A programelem hozzájárult a tanulók önmenedzselő és kommunikációs képességének erősítéséhez. Személyes példákon keresztül segítheti a pályaorientációt, a pályaválasztást.
6.2. Self-videó készítés
A program célja az volt, hogy képet kapjunk arról, hogy a diákok saját példájukon keresztül, hogyan vélekednek a tehetségről, saját értékeikről, eredményeikről. 7 db self-videó készült. Annak ellenére, hogy ez egy teljesen új feladat és kihívás is volt számukra, több esetben találkoztunk tartalmilag és képileg is kreatív megoldásokkal, amihez figyelemre méltó kommunikációs képesség is párosult. A programelem közvetetten a tehetségkereséshez is hasznos információkat nyújtott.
6.3.Rendészeti területen tehetséges fiatalok hálózatának építése
A program folyamatosan visszatérő sikeres eleme pályázatunknak. 4 megyéből és 10 intézményből érkeztek a résztvevők. Helyszín a Miskolci Rendvédelmi Technikum volt. A tehetséges fiatalok a „laktanyában” töltött három napos program keretében szakmai és közösségépítő programokban vettek részt, látogatást tettek az ORFK-n is, ahol tartalmas programmal fogadták őket.
6.4. A regisztrációtól az akkreditációig
A workshop célja, hogy a regisztrált tehetségpontoknak segítséget nyújtsunk az akkreditációs folyamat megismerésében és az eljárási folyamatra való felkészülésben. Az online találkozón áttekintettük a tehetségpontszerű működés legfontosabb elveit, módszertani segítséget adtunk a már meglévő programok tartalmi fejlesztéséhez és a különböző tevékenységek dokumentálásához.
6.5. Egyéni fejlesztés támogatása
Az egyéni fejlesztési lehetőségek közül a workshop keretében tanulásmódszertannal kapcsolatos kérdéseket érintettünk. Általános tapasztalat, hogy a tehetséges tanulók között is gyakran előfordul, hogy nincsenek tisztában saját tanulási folyamataikkal, a számukra legeredményesebb tanulási eljárásokkal. Annak érdekében folytattuk le a konzultációt, hogy az érdeklődő szakemberek megfelelő segítséget tudjanak nyújtani számukra ezen a területen.
7. Szakmai fórum
Tanácsunk egyik fontos feladata a korszerű tehetségsegítő, tehetséggondozó módszerek
megismertetése a tagszervezetekben dolgozó kollégákkal. Ebben a programban két terület kapott figyelmet. Az egyik a versenyzéssel összefüggő pszichológia kérdések áttekintése.
A képességfejlesztés mellett a személyiségfejlesztés, az egyéni sajátosságokhoz illeszkedő támogató programok fontosságára hívta fel a figyelmet az előadónk, Prof. Fülöp Márta a Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézet tudományos tanácsadója, a Károli Gáspár Református Egyetem egyetemi tanára, a szakterület nemzetközileg elismert szakembere.
A másik téma a rendészeti kommunikáció sajátosságai, annak taníthatósága volt. Mind a rendészeti pálya, mind a tehetségek megvalósulása szempontjából fontos területet érintett az előadás. Az előadónk Molnár Katalin PhD egyetemi docens, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi Kar Rendészeti Magatartástudományi Tanszék oktatója volt.
A szakmai fórumainkon hagyomány, hogy bemutatkozik egy-egy tagintézményünk, tagszervezetünk is. Ez alkalommal az új tagintézményünk, a Mátészalkai SZC Budai Nagy Antal Technikum és Szakgimnázium tehetségsegítő tevékenységét ismerhettük meg Szabóné Lipkovics Ildikó igazgató prezentálásával.
Pillanatképek programjainkról
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |